wtorek, 13 sierpnia 2013

Trzy stany skupienia

Gagatki zgłębiają tajemnice materii i trzech stanów skupienia. Dziś przeprowadziłam krótką lekcję wprowadzającą w temat, w kolejnych dniach będziemy przyglądać się bliżej każdemu ze stanów.

Na początek przygotowałam dla nich tacę przedstawiającą poszczególne stany skupienia.


Rozmawialiśmy o tym, czym jest materia, badaliśmy zgromadzone na tacy pomoce - dotykaliśmy kamień, maczaliśmy palce w wodzie oraz szukaliśmy zamkniętego w słoiku powietrza.

Następnie dałam Gagatkom kilka przedmiotów (klocek, drewniany owoc, samochód) jako kolejne przykłady ciał stałych.

Później bawiliśmy się kolorową wodą - przelewaniem między różnymi pojemnikami, pluskaniem. Tak się fortunnie złożyło, że i użyty barwnik spożywczy mieliśmy w stanie ciekłym ;-)


Oczywiście miałam zgryza, jak pokazać gaz. Ostatecznie najpierw machaliśmy rękoma 'dotykając' otaczające nas powietrze, a następnie dmuchaliśmy balony. Z nadmuchanych wypuszczałam powietrze wprost na Gagatki, by mogły poczuć powiew.

Na sam koniec pokazałam Gagatkom jak jeden stan przechodzi w drugi - na małej patelni położyliśmy kostki lodu i obserwowaliśmy jak najpierw lód się topił i przechodził ze stanu stałego w ciekły, a następnie jak woda zamieniała się w parę.


Gagatki zachwycone, czekają na kolejne eksperymenty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...