niedziela, 19 maja 2013

W kwietniu na naszych półkach - WIOSNA

No tak, maj się chyli ku końcowi, a ja wciąż nie pochwaliłam się naszym kwietniowym tematem przewodnim. Był to nasz pierwszy miesiąc z motywem, z planowaniem, z jakąkolwiek organizacją, stąd jeszcze sporo niedociągnięć. Sama dopiero się uczę, jak prowadzić domowe przedszkole. W ramach podsumowania miesiąca - w kwietniu królowała WIOSNA.

Zadania praktyczne:

Przesypywanie kolorowego makaronu


Nalewanie na sucho tęczowego ryżu - ryż został nam po innych zabawach, postanowiłam więc go jeszcze raz wykorzystać.


Sianie fasoli. Chciałam pokazać Gagatkom, jak z małego ziarenka powstaje roślina, ale - wstyd przyznać - nie udało nam się. Nie spodziewałam się, że wyhodowanie fasoli okaże się takim wyzwaniem ;-)

Matematyka:

Guzikowa matematyka w 'wiosennych' kolorach. 21 guzików w 6 kolorach, z każdego koloru w innej liczbie. Zadaniem Gagatków było posortowanie i przyporządkowanie do odpowiedniej miseczki. Zadanie dla starszych dzieci, S - choć normalnie sortowanie kolorami nie sprawia mu problemów - gubił się przy przyporządkowywaniu. N dawała radę sama, choć miała etap 'nie umiem i trzeba mi pomóc'.



Filcowane jajka - pozostałość po Wielkanocnych zabawach. Zadanie składa się z 11 jajek oznaczonych liczbą od 0 do 10 oraz 55 żetonów. Zadaniem N jest ułożenie jajek w odpowiedniej kolejności, a następnie przypasowanie żetonów. Pomysł na filcowane jajka zaczerpnęłam z Counting Coconuts.


Klamerkowa matematyka - karty liczbowe WIOSNA.


Liczenie do 10 z biedronkami, opisywałam już tu.


Dopasowywanie motylków i gra w memory



Klamerkowa matematyka - karty liczbowe BIEDRONKI znalezione w sieci (do pobrania stąd), zastąpiły po jakimś czasie karty WIOSNA. Zestaw zawiera 20 kart z liczbami od 1 do 20, jednak dla N przygotowałam póki co wyłącznie karty 1-10. Tak, jak we wszystkich tego typu kartach, z tylu zaznaczyłam poprawne odpowiedzi, żeby N mogła sama sprawdzać poprawność wykonania.



Worksheets - mam książeczki z zadaniami przywiezione jeszcze z Hiszpanii, które Gagatki miały 'przerabiać' idąc tamtejszym systemem. Przywiozłam je, ponieważ rok temu temat edukacji domowej wydawał mi się tak rozległy i nie do ogarnięcia, że chciałam mieć jakiś punkt zaczepienia. Dziś jestem już odrobinę mądrzejsza i spokojniejsza, do 'zadanek' (jak to z Gagatami nazywamy) sięgam rzadko woląc, by najpierw wyćwiczyli porządnie rękę.

Ćwiczenia językowe (słownictwo, czytanie):

Poznajemy litery w ramach naszej Tot School. W kwietniu poznaliśmy A, B, C i D.

Bingo wiosenne. Gra okazała się prawdziwym hitem, graliśmy niemal codziennie, często po kilka razy dziennie. Przy okazji Gagatki (zwłaszcza S) opanowały naprawdę sporo słownictwa.



Piszemy wyraz W-i-o-s-n-a. Zadanie miało niemal zerowe zainteresowanie.


Wiosenne wyrazy do pisania. Wyraz wiosna stanowił wstęp do tego zadania. Tu już zainteresowanie było większe. Poczałkowo N przyporządkowywała literki jak leci, z czasem zaczęła wybierać wyrazy i 'pisać' je w całości.



Rodzaje kwiatów karty 3P, czyli dobieranie w pary i przyporządkowywanie nazwy. Szukaliśmy też danych kwiatów na ulicach i tutaj londyńskie ogródki okazały się nieocenione - oprócz konwalii znaleźliśmy wszystkie.



Pisanie:

Worksheets - ćwiczenia grafomotoryczne przy pomocy materiałów znalezionych w sieci

Dziurkowanie po linii obrazka. W tradycyjnym Montessori używa się do tego pinezki do tablicy korkowej. Ja jednak nie chcę dawać ich Gagatkom do zabawy. Dałam więc mój scrapowy ołówek do przekłuwania papieru, choć wiem, że jest on zdecydowanie bardziej problematyczny dla małych raczek. Planuję dokupić coś takiego, co ze względu na grubość powinno być łatwiejsze do operowania.



Wiosenne kolorowanki - różne, ściągnięte z sieci. Standardowo już zalinkuję do strony Antka, skąd m.in. pochodziły nasze kolorowanki.

Sensoryczne:

Wiosenne pudełko sensoryczne


Ryż w pastelowych kolorach (ten sam był później używany do nalewania na sucho opisanego na początku postu), który został po kwiatkach. O dziwo, Gagatki zainteresowały się nim tylko na chwilę. Najbardziej rozbroiła mnie N, która wymieszała cały ryż, po czym po skończonej zabawie poprosiła o pomoc przy... posortowaniu go z powrotem kolorami.


Plastyczne:

Wiosenny plakat


Kwiatki z barwionego ryżu


Muzyka:

Koszyk z instrumentami



Słuchaliśmy bajki-grajki "Wiosna Radosna"


Do pobrania:
Karty WIOSNA - klamerkowa matematyka
Motylkowe memory
Wyraz 'wiosna' do pisania
Wiosenne wyrazy do pisania
Wiosenne kwiaty karty 3P
Kształty do dziurkowania
Wiosenne Bingo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...