sobota, 12 października 2013

Płyn nienewtonowski

Wiecie, co to jest płyn nienewtonowski? To taki płyn, który czasem zachowuje się jak ciecz, a czasem jak ciało stałe. Jego przykład można bardzo łatwo uzyskać w warunkach domowych - mieszamy mąkę kukurydzianą z wodą mniej więcej w proporcjach 2:1 (z Wikipedii 100g mąki na 70ml wody). Podobno można też użyć ziemniaczanej w proporcji 1:1. Zdecydowanie łatwiej jest mieszać dodając mąkę do wody niż na odwrót.


Zabawy cieczą nienewtonowską należą do moich ulubionych brudzących. Dzieciak będzie się brudził, bawił całym sobą, ale jednocześnie ze względu na właściwości cieczy ma utrudnione wybrudzenie całego pokoju. A końcowe sprzątanie jest tak czy siak mega proste i szybkie.

Uwielbiam wracać do tej zabawy! Gagatki przepadają zwykle na minimum godzinę, a i ja - przyznam szczerze - lubię się z nimi pobawić i pobrudzić. Spróbować zrobić piłkę i patrzeć, jak mi się później przelewa przez palce. To taka zabawa, kiedy odzywa się w nas dawno uśpione dziecko i jego ciekawość świata.

Przy tej zabawie zawsze towarzyszy mi też pytanie, czemu przez długie lata nauki fizyki w szkole żaden nauczyciel nie pokazał nam tego (jakże prostego i ciekawego!) doświadczenia.

Wczoraj - a jakże! - była wersja jesienna :-)


Najpierw sypiemy mąkę...


...mieszamy...


...i bawimy się!



Po długiej zabawie dodaliśmy barwniki spożywcze w jesiennych kolorach - żółtym, czerwonym, brązowym i pomarańczowym.




I jesienne skarby.



Bilans - dobrze ponad godzinna zabawa, szykowania i sprzątania w sumie mniej niż 10 min. Radości co niemiara!!!

10 komentarzy:

  1. Mam z tym płynem koszmarne skojarzenie. Wrtacam kiedyś w niedziele do domu, cały dzień byłam na uczelni, zmęczona jak nie wiem co, a tu: dżungla w chałupie, dzieci oglądają bajke...kuchnia wyglada jak po wybuchu granatu. A mój mąż siedzi i bawi się kulką z tej masy bo on MUSIAŁ spróbować:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha ja się nie odważyłam rzucać kulką ;-) ale lubię ją 'urabiać' w dłoniach - Gagatki naśladują, dobre ćwiczenie dla nich

      Usuń
  2. no ta kulka jest super sama się lubię nią bawić moje chłopaki też - extra pomysł z wykorzystaniem barwników:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie pytano o ciecze nienewtonowskie na obronie pracy mgr gdy kończyłam polibudę :-) szkoda że wtedy jeszcze nie byłam mama i nie znałam tej zabawy :-)jest super !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabłysłabyś ;-) Mój brat kończył polibudę, ale też o zabawie usłyszał ode mnie dopiero

      Usuń
  4. Nam "glut" wyszedł całkiem przypadkowo - opisze go w "Dziecku na Warsztat" ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już się nie mogę doczekać! Nasze warsztaty odbędą się dopiero za tydzień. A 'gluta' będziemy robić innego (nie w ramach DnW), tylko szukam ładnego pomarańczowego barwnika :-)

      Usuń
  5. Super ciekawe! Też babraliśmy się trochę w tej edycji DnW, także przepadłam jak dziecko, chętnie brudząc się i bawiąc sensorycznie razem z córką. Spróbuję wykorzystać tę inspirację, dzięki za ten trop :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, to jedna z tych brudzących zabaw, której nie mogę się oprzeć :-)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...