sobota, 12 kwietnia 2014

Materiał perełkowy DIY - ile koralików kupić

Jeśli podobnie do mnie jesteście zafascynowani metodą Montessori, prędzej czy później zaczniecie myśleć o zgromadzeniu materiału perełkowego. I jak zwykle mamy dwie opcje - kupić gotowe pomoce lub zrobić samemu. Planowałam tę drugą wersję, jednak w wyniku różnych "zbiegów okoliczności" zrezygnowałam z planów i zakupiłam zestawy. Jeśli jednak będziecie szykować własne, bardzo możliwe, że przyda Wam się praca, którą zdążyłam wykonać kilka miesięcy temu, czyli policzenie ile koralików trzeba kupić. Zadanie niewdzięczne, w związku z tym podzielę się dziś z Wami jego rezultatami, żeby Wam nerwów i pracy zaoszczędzić (lub dodać, jeśli się okaże, że gdzieś się rąbnęłam w obliczeniach ;-) )

Dzisiejszy post będzie dotyczył stricte moich wyliczeń, o pracy z materiałem perełkowym będę na pewno pisała nie raz na blogu. Tutorialu nie zamieszczę, ponieważ nie wykonywałam, ale szczegółowy opis znajdziecie u Ewy - kolorowe schodki oraz złote perełki.

Ponadto opis krok po kroku znajdziecie tu (po angielsku):
Montessori Mathematics: The Complete Bead Material - Part 1
Montessori Mathematics: The Complete Bead Material - Part 2
Montessori Mathematics: The Complete Bead Material - Part 3
Montessori Mathematics: The Complete Bead Material - Part 4
Montessori Mathematics: The Complete Bead Material - Part 5

Kolejny tutorial znajduje się na blogu Imagine Our Life (również po angielsku) - łącznie z linkami do hurtowni w Stanach, w której autorka kupiła koraliki. Sama przez chwilę rozważałam sprowadzenie ich stamtąd.

Na tej stronie znajdują się również wyliczenia (pod pierwszym angielskim linkiem), z których możecie skorzystać, jednak mi coś w nich nie do końca pasowało (otwarcie przyznaję, że w tym momencie nie pamiętam co).

Podejmując decyzję odnośnie potrzebnego materiału opierałam się na informacjach przekazanych na kursie Montessori oraz pochodzących z buszowania w internecie, w tym przeglądania sklepów z pomocami Montessori (niestety nie widziałam tych pomocy na żywo). Materiały miały być "na lata" i pokryć możliwie wszystkie pomoce z obszaru (jeśli jakiejś nie uwzględniłam, proszę o sygnał w komentarzach). Wyszłam z założenia, że nawet jeśli dzieci pójdą kiedyś do szkoły, pomoce te nam się przydadzą. Jednocześnie nie chciałam przygotowywać każdego zestawu z osobna, tylko możliwie ograniczyć ilość perełek i pracy. Przykładowo - w zestawie do mnożenia mamy po 55 pręcików każdego koloru (dla liczb 1-10) i można je wykorzystywać do tworzenia kolorowych schodów czy gier w węża. Pamiętajcie też proszę, że nie jestem specjalistką w tym zakresie, tylko sama się dopiero uczę. Decyzja oczywiście dotyczyła potrzeb mojej rodziny, nie jest to "zestaw minimalny".

Potrzebny materiał:


kolorowy materiał - kompletny zestaw - jest to komoda zawierająca: sześcian dla każdej z liczb 1-10, kwadraty dla każdej z liczb 1-10, krótki łańcuch dla każdego z numeru 1-10 do wykonania kwadratu, długi łańcuch dla każdego z numeru 1-10 do wykonania sześcianu
kolorowe perełki do mnożenia - zestaw pozwalający na ułożenie wszystkich wyników tabliczki mnożenia od 1x1 do 10x10; zawiera po 55 pręcików z każdego koloru
złoty materiał - materiał do poznania systemu dziesiętnego; potrzebne: 45szt jedności, 45 pręcików dziesiątek, 45 setek (złote kwadraty), 1 złoty sześcian, łańcuch 100 oraz łańcuch 1000
kolorowy wąż do liczb ujemnych - składa się z sześciu pudełek: z kolorowymi pręcikami, złotymi pręcikami, czarno-białymi schodami, szarymi schodami, biało-czerwonymi (lub biało-różowymi) schodami oraz szarymi dziesiątkami; mając węża do liczb ujemnych jesteśmy w stanie przygotować wszystkie pozostałe węże (dodawania, odejmowania i mnożenia).

edit 14/04/2014: wklejam zdjęcia pomocy sklepowych, żeby przybliżyć Wam zestawy, o których piszę; zdjęcia pochodzą ze sklepu Absorbent Minds

kolorowy materiał; www.absorbentminds.co.uk
złoty materiał; www.absorbentminds.co.uk
Tradycyjne kolory Montessori dla materiału perełkowego to czerwony, zielony, jasny różowy, żółty, jasny niebieski/turkusowy, fioletowy, biały, brązowy, ciemnoniebieski/granatowy, złoty*. Dodatkowo, do węży, potrzebne będą kolory: czarny, jasny szary**, ciemny szary** oraz inny odcień różu lub czerwieni.

*) Można ew. użyć pomarańczowego (moje złote niestety nie są wcale złote)
**) We wszystkich sklepowych wężach schodki negatywne mają dwa odcienie szarości (jasny i ciemny), ale na kursie Karen Tyler mówiła, że wystarczy jeden kolor (takie też, jednokolorowe, nam dała materiały). Od siebie proponowałabym poszukanie dwóch odcieni, a jeżeli się nie uda (znalezienie wszystkich kolorów u jednego dostawcy może być wbrew pozorom karkołomnym zadaniem), wówczas użyć jednego.

Do przygotowania wszystkich wyżej wymienionych kompletów potrzebujecie koralików:
czerwonych - 59
zielonych - 138
jasnoróżowych - 255
żółtych - 428
jasnoniebieskich/turkusowych - 675
fioletowych - 1014
białych - 1508
brązowych - 2040
ciemnoniebieskich/granatowych - 2763
złotych - 8195
czarnych - 35
jasnoszarych - 405
ciemnoszarych - 50
drugi odcień czerwieni bądź różu - 10

Przyznam, że w zaklinowanym na początku materiale brakowało mi informacji skąd się wzięły takie, a nie inne liczby. Zwłaszcza, że jak zaczęłam liczyć sama powychodziły mi zupełnie inne wyniki. W związku z tym podaję dla zainteresowanych/dociekliwych.

Tabelki i wyliczenia:


Kolorowy materiał - kompletny zestaw

sześcian
długi łańcuch
kwadraty
krótki łańcuch
SUMA
czerwony
1
1
1
1
4
zielony
8
8
8
4
28
różowy
27
27
27
9
90
żółty
64
64
64
16
208
jasnoniebieski
125
125
125
25
400
fioletowy
216
216
216
36
684
biały
343
343
343
49
1078
brązowy
512
512
512
64
1600
granatowy
729
729
729
81
2268
złoty
1000
1000
1000
100
3100

Kolorowe perełki do mnożenia

czerwone - 55
zielone - 110
jasnoróżowe - 165
żółte - 220
jasnoniebieskie - 275
fioletowe - 330
białe - 385
brązowe - 440
granatowe - 495
złote - 550

Mała uwaga - teoretycznie można by użyć części pręcików z zestawu do mnożenia do kolorowego zestawu, jednak dla naszych domowych potrzeb te dwa chciałam mieć w pełni zrobione osobno.

Złoty materiał

jedności (pojedyncze koraliki) - 45
dziesiątki (pręciki) - użyć z zestawu do mnożenia
setki (kwadraty) - 4500
tysiąc (sześcian) - użyć z zestawu do mnożenia
łańcuch 100 - użyć z kompletnego zestawu kolorowego materiału
łańcuch 1000 - użyć z kompletnego zestawu kolorowego materiału

złote - 4545

Wąż liczby ujemne

pręciki kolorowe (1-9) - użyć z zestawu do mnożenia
pręciki złote (10) - użyć z zestawu do mnożenia
białe (dodatkowe, do czarno-białych oraz biało-czerwonych schodów*) - 45
czarne - 35
jasnoszare - 405
ciemnoszare - 50
drugi odcień czerwieni bądź różu - 10

*) W zależności od producenta znajdziecie schodki biało-czerwone lub czerwono-białe; ja planowałam biało-czerwone (niżej wytłumaczenie, jak je tworzymy)

Przy wyliczeniach dot. węża bazowałam na zestawach Nienhuisa. Zestaw zawiera:
schody czerwono-białe - schodki od 1 do 9; pręciki 1-5 są czarne, od 6 do 9 pierwsze 5 koralików jest czarnych, reszta biała
schody biało-czerwone - schodki od 1 do 9; pręciki 1-5 są całe białe, pręciki od 6 do 9 pierwsze 5 koralików jest białych pozostałe czerwone (inny odcień czerwieni niż w kolorowych schodkach)
23 pręciki szare - każdy po 10 koralików w jasnoszarym kolorze
5 zestawów szarych schodów - schodki od 1 do 9; pręciki 1-5 są jasnoszare, od 6 do 9 pierwsze 5 koralików jest jasnoszarych, pozostałe ciemnoszare
Poza tym w zestawie jest 5 kompletów kolorowych schodków (1-9) oraz 23 pręciki złote (10).

czarno-białe schodki

Na koniec chciałam jeszcze wspomnieć o samych koralikach - powinny być kule, nie nadają się koraliki typu pony. Mogą być szklane, plastikowe, akrylowe, drewniane - dowolne. Osobiście wolałam gładkie kule, ale niektórzy wykorzystują z powodzeniem szlifowane. Sugerowałabym też matowe, a nie błyszczące.
Odnośnie rozmiaru - moje koraliki mają średnicę 7mm, na początku wydawały mi się malusie, ale dla N są dobre. Słyszałam, że "kupne" mają zwykle 6-7mm średnicy. Sama planowałam zrobić z 8mm.

rozmiar naszych schodków




Jeśli macie pytania lub wątpliwości odnośnie moich wyliczeń, bardzo proszę o informację w komentarzu do posta. A może macie sugestie, jak jeszcze to uprościć? Co dodać, co wyrzucić? Co namieszałam? ;-)

5 komentarzy:

  1. Zajrzałam do linków i trochę się zaskoczyłam. Te sześciany w środku nie są puste? Są wypełnione koralikami w całości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha. Zielona jestem. Co to jest krótki i długi łańcuch?

      Usuń
    2. Szesciany sa cale zbudowane z koralikow, 1000 koralikow w jednym. Krotki lancuch to 'zloty lancuch 100' - 10 dziesiatek polaczonych ze soba tworzac lancuch, dlugi lancuch to 'zloty lancuch 1000' - 100 dziesiatek polaczonych ze soba tworzac lancuch.

      Usuń
  2. Wielka jesteś. Liczę, liczę i doliczyć się nie mogę.
    Napisz proszę gdzie kupowałaś koraliki i w jakiej cenie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatecznie nie kupilam koralikow. Stracilam grubo ponad pol roku zwodzona przez jednego dostawce, niestety koralikow sie nie doczekalam. Koniec koncow kupilam material, wiec nie moge polecic sklepu.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...