poniedziałek, 7 marca 2016

Tablice Seguina 10-19. Montessori

Pokazywałam kilka dni temu nasze pomoce do nauki liczb -naście, z którymi pracował S. S nauczył się liczyć do 20 (i to w trzech językach...) "ot tak", ale zależało mi oczywiście, by dobrze zrozumiał, jak tworzymy te liczby, skąd się biorą, a także opanował nazewnictwo, kolejność itd.

Jako wprowadzenie do tematu w metodzie Montessori używa się pierwszego zestawu tablic Seguina oraz kolorowych perełek matematycznych. Kiedyś kiedyś pokazałam na blogu, jak zrobiłam nasze domowe tablice, a dziś opiszę, jak z nimi pracować. Z powodu naszych zeszłorocznych podróży i przeprowadzki przez kilka miesięcy nie mieliśmy dostępu do naszych materiałów. Kiedy S zaczął z nimi pracować miał ok. 4,5 roku i bardzo szybko załapał, o co chodzi. Jednak w temat można wprowadzać już młodsze dzieci, w miarę ich gotowości.

Z tablicami Seguina pracowaliśmy zgodnie z kolejnością prezentacji zaproponowaną przez Karen na kursie KHT Montessori.

Na początku wprowadzamy ilości używając kolorowych perełek. Pokazujemy dziecku, że liczba -naście składa się ze złotej dziesiątki oraz odpowiednich kolorowych koralików jedności. Stosujemy lekcję trójstopniową dla kolejnych liczb.



Do drugiej prezentacji używamy wyłącznie tablic Seguina. Tym razem wprowadzamy symbole, przy pomocy których zapisujemy liczby -naście. Układamy tablice jedna pod drugą, a z kartoników z numerami tworzymy mały stosik, układając je po kolei z 1 na samej górze i 9 na dole.

Wskazujemy na pierwszą (górną) "10" na tablicy i mówimy "dziesięć". Bierzemy pierwszy kartonik z numerem, wkładamy na miejsce tak, by zakrył zero i dodajemy "i jeden to jedenaście". Kontynuujemy dla pozostałych liczb używając lekcji trójstopniowej.




Kiedy dziecko opanuje informacje z 3. stopnia, prosimy, by tym razem to ono zbudowało liczby. Początkowo pracujemy z kartonikami ułożonymi po kolei, później możemy ułożyć je w przypadkowej kolejności.

W trzeciej prezentacji pokazujemy związek między ilością a symbolem. Używamy tutaj tablic oraz perełek. Na początku kładziemy złotą dziesiątkę obok pierwszej "10" na tablicy, mówimy "dziesięć". Bierzemy czerwoną jedynkę, kładziemy obok dziesiątki i dodajemy "i jeden to jedenaście". Następnie wskazujemy na "10", przy której ułożyliśmy koraliki i mówimy "dziesięć", po czym bierzemy kartonik z jedynką, kładziemy go na miejscu zakrywając zero i tworząc liczbę 11, i dodajemy "i jeden to jedenaście". W ten sam sposób tworzymy kolejne liczby aż do 19.


Po ich utworzeniu przechodzimy do 2. stopnia lekcji trójstopniowej. Nazywamy różne liczby i prosimy dziecko o ich wskazanie. Pracujemy z tablicami do czasu, aż dziecko utrwali informacje.

Następnie możemy przejść do prezentacji uzupełniających:
  • tworzymy stosik układając kartoniki w przypadkowej kolejności
  • układamy na tablicy przypadkową liczbę i prosimy dziecko o dołożenie odpowiednich koralików
  • kładziemy przypadkowe koraliki i prosimy dziecko o zbudowanie odpowiedniej liczby

Możemy również wprowadzić różne rozszerzenia. Nasze propozycje przedstawiłam we wpisie kilka dni temu (znajdziecie go TU).

***

Więcej informacji (po angielsku) nt. tablic Seguina oraz pracy z nimi znajdziecie na stronie InfoMontessori (-naście ilości, -naście symbole) oraz na youtube (film 1, film 2)

***

Moje poprzednie wpisy:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...